NOSHT


Tiesitkö, että Helsingin Alppilassa kehitetään maailmanluokan vatsaystävällistä ravintoa urheilijoille? Nosht on suomalainen brändi, jonka energiakarkkien, geelien, proteiinipitoisten patukkapalasten ja kasviskarkkien suunnittelussa on käytetty hyväksi uusinta tutkimustietoa suoliston mikrobiomista ja siitä, kuinka makuaistimukset vaikuttavat keskushermoston kautta koko kehon toimintaan.

Noshtin vegaanisten, gluteenittomien ja FODMAP-ruokavalioon sopivien tuotteiden valmistuksessa ei käytetä keinotekoisia väri- ja säilöntäaineita tai aromeja, vaan vahvat maut tulevat luonnon omista herkuista: inkivääristä, chilistä, hedelmistä ja kotimaisista marjoista.

Osaamista urheilun ja ravintolamaailman huipulta

Yksi Noshtin keskeisiä hahmoja on hiljattain ammattilaisuransa päättänyt huipputriathlonisti Kaisa Sali, joka on urheiluravitsemukseen erikoistunut elintarviketieteiden maisteri. Hän tietää, että suorituksessa onnistuminen on usein kiinni vatsasta. Moni urheilija onkin saanut apua FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältellään tiettyjä huonosti sulavia, lyhytketjuisia hiilihydraatteja.

”Liian usein vatsavaivat pilaavat kisan tai vievät ilon treenistä, tämä on tuttua monille. Aivan kuten reisilihas, myös suolisto voi olla rikki tai huippukunnossa. Parhaimmillaan hyvin toimiva vatsa on kuin ekstralihas suorituksessa - energia, ravinteet ja neste imeytyvät vauhdilla”, sanoo Sali.

Uusia näkökulmia urheiluravintoon tuo mukanaan huippukokki Heikki Liekola, joka on toiminut keittiöpäälikkönä useissa Michelin-tähdellä palkituissa ravintoloissa.

"Meille funktionaalisuus ei tarkoita tympeitä, keinotekoisia makuja, jotka ovat tyypillisiä urheiluravinteissa. Treeniruoka voi olla herkullista, stimuloida aisteja ja buustata hyvää fiilistä. On kiehtovaa tuoda fine dining -tietotaitoa tällaisiin tuotteisiin”, sanoo Liekola.

Kiinnostusta ympäri maailmaa

Noshtin tuotteita myydään verkossa tällä hetkellä kaikkiin EU-maihin. Suomen lisäksi asiakaskuntaa on eniten Saksassa ja Englannissa. Toiminta on käynnistynyt äskettäin myös Australiassa tytäryhtiö Nosht Oceanian kautta.

Toimitusjohtaja Petteri Kankkunen näkee Noshtin kasvavan tulevaisuudessa ulos urheilumaailmasta.

”Pohjimmiltaan teemme kasvispohjaista, terveellistä välipalaruokaa. Puhtaista raaka-aineista ja pakattuna niin, että syntyy mahdollisimman vähän jätettä. Uskon, että sellaiselle on kysyntää maailmanlaajuisesti”, Kankkunen sanoo.



nosht.com/fi