Beställnings- och leveransvillkor Aalto Group Oy / Metsästyskeskus

(från 1.8.2016)


Dessa beställnings- och leveransvillkor gäller

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus webbutik. När användaren beställer varor i Aalto Group Oy / Metsästyskeskus webbutik, godkänner hen dessa villkor.

 

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus kontaktuppgifter:

Aalto Group Oy /

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus
Malmgårdsvägen 1
00390 Helsingfors
Finland
Registreringsnummer: 1702286-3

Kontakt

Handla i webbutiken

Du kan beställa varor i webbutiken om du är över 18 år.

Efter att du har gjort beställning och godkänt beställnings- och leveransvillkor, får du en bindande beställningsbekräftelse till din e-postadress. Aalto Group Oy / Metsästyskeskus behåller sig rätten att ändra pris och beställnings- och leveransvillkor från fall till fall.


Användaren har ansvaret för sitt konto och lösenord. Beställaren förbinder sig att ange korrekta uppgifter vid beställning.

Betalningssätt

Betalningen sker i webbutikens kassa och överförs till webbsidan av det valda betalningssättet efter att beställaren har tryckt på "Skicka beställningen". Alla betalningstransaktioner görs i euro.

Tillgängliga betalningssätter

Eventuella betalningsmetodskostnader läggas till i totalsumman. De visas i kassan.

Vissa produkter kan ha begränsningar för betalningssätt. Begränsningar visas i produktsidan och i kassan.


Alla betalningar skyddas av SSL-metoden. Om du betalar med Visa Electron måste Veridied by Visa -tjänsten aktiveras. Alla kreditkortbetalningar bekräftas, och om bekräftningen inte lyckas, behåller

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus sig rätten att annulera beställningen. Ingen kortinformation lagras i Aalto Group Oy / Metsästyskeskus system. Alla informationer hanteras i Nets säkra Verified by Visa -system.

För betalning i webbank behöver du användarnamn och lösenord från din bank.

Pris

Produktens pris är det pris som visas i webbutiken vid den tidpunkt då beställningen görs. Kostnader visas i varukorgen. Tunga och stora varor kan ha extra kostnader, och de visas i kassan vid det valda leveranssättet. Leveranser utanför Finland kostar mera. Leveranskostnaden till destinationslandet visas i kassan.


Om varor levereras utanför EU, har användaren ansvaret för eventuella tullavgifter etc. Tullklarering varierar från land till land. Ytterligare information hittar du i din lokala tull. Om produkten måste tullklareras har beställaren ansvaret för alla relaterade kostnader och förstår att tullklarering kan förorsaka längre leveranstid.

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus förbehåller sig rätten att annulera beställning där varan är "uppenbart felaktigt prissatt". Dvs produktens pris avviker väsentligt från produktens korrekta pris.
Exemplar på fall där varan är uppenbart felaktigt prissatt.
- priset är 0,00€ eller det finns inget pris
- dyra tält kostar 39,90 € (kommafel)

I dessa fall avviker priset väsentligt från det korrekta priset, och kunden kan rimligen förväntas förstå att det är felaktigt.

Leveranstid

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus packar order i regel under 1-3 arbetsdagar. Kunden kan också välja Avhämtning i butik som leveranssätt. I det fall får hen anmälan via sms och e-post om att varor är färdiga att hämtas, normalt är det 1-2 arbetsdagar efter beställningen.


Leveranstid beror på produkt, dess tillgänglighet och leveransadress. Den uppskattade leveranstiden visas på produktsidan i webbutiken. Uppskattningen grundar sig på tidigare leveranser av samma varumärke från leverantören.


I Finland är transporttid för postpaket och Matkahuolto Buspaket vanligen 1-2 arbetsdagar. För expresspaket till utomlands är det 3-8 arbetsdagar. När Aalto Group Oy / Metsästyskeskus skickar order, får beställaren en kod via sms och e-post för försändelseuppföljning. Uppföjning på www.posti.fi och www.matkahuolto.fi.

Om leverering avviker väsentligt från den uppskattade leveranstiden, kontaktar Aalto Group Oy / Metsästyskeskus s kundservice beställaren via e-post. Aalto Group Oy / Metsästyskeskus behåller sig rätten att leverera produkter i olika omgångar vid behov.


Om varorna inte levereras inom rimlig tid och vår kundservice inte har kontaktat beställaren, var vänlig kontakta oss (info@ Aalto Group Oy / Metsästyskeskus / tfn. +358 9 454 0707).

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus behåller sig rätten att annulera beställningen vid behov. I dessa fall återbetalas avgiften till beställaren inom 14 dagar.

Garanti

Produktens garantitid visas i Aalto Group Oy / Metsästyskeskus webbutik på produktsidan. Garanti omfattar inte normalt slitage eller fel orsakade av vårdslös eller felaktig användning.

Avbeställning, retur och byte

Beställaren har rätt att annullera sin beställning om den ännu inte har levererats. Om beställaren vill annullera sin beställning ska hen kontakta kundtjänsten per telefon eller e-post. I e-postmeddelandet ska beställaren ange sitt namn, sin adress och beställningsnumret. Varuste.net återbetalar det betalda beloppet för beställningen inom 14 dagar.

Det är gratis att returnera och byta varor i Finland. Om kunden returnerar varor från andra länder betalar hen returkostnaderna. Man kan byta varor gratis endast två gånger per en beställning, oberoende av antalet bytta varor. Från och med den tredje gången / beställning debiterar vi leveranskostnaderna. 

Om kunden returnerar en vara som köpts i den fysiska butiken, vill byta den till en ny vara och vill att vi skickar den nya varan till en önskad adress, debiterar vi leveranskostnaderna för leveransen av den nya varan. OBS. det är möjligt att byta varor bara i Finland.

Beställaren har rätt att returnera eller byta varan inom 60 dagar efter att ha mottagit den. Returrätten gäller inte
- anpassade produkter, såsom måttbeställda dräkter eller graverade produkter
- tillståndspliktiga vapen eller patroner
- trasiga eller använda produkter (till exempel skor som använts utomhus eller simglasögon eller simfenor som använts i vattnet)

Varor som returneras eller bytas ska vara i säljbart skick, eller felfria. Returrätten gäller bara varor som är i ett skick som motsvarar deras ursprungliga skick. Även den möjliga förpackningen ska vara säljbar, om det är möjligt att bekanta sig med varan utan att ha sönder förpackningen. Beställda varor ska testas inomhus, på ett rent ställe. Till exempel:
- Skor ska testas inomhus, inte utomhus.
- Etiketter på kläder ska inte tas bort.
- För att testa tält ska de sättas upp på ett rent underlag.

KKV: Ibruktagande eller provning av varor som köpts i webbutik

Returnering av smutsiga varor: vi förbehåller oss rätten att debitera rengöringskostnaderna på högst 15 procent av produktpriset, eller högst 50 euro i alla fall. Om varan inte kan rengöras enkelt eller om det finns hår på den är den inte längre säljbar. I så fall kan vi inte godkänna returen. Om returen inte uppfyller våra villkor kan vi inte godkänna den. I dessa fall skickar vi varan/varorna tillbaka till beställaren och debiterar leveranskostnaderna för leveransen. I så fall kontaktar vi beställaren. Om vi inte godkänner returen och kunden inte betalar kostnaderna för leveransen lagrar vi varan i tre månader, varefter varan ska förstöras.

Om kunden inte hämtar varan eller vägrar att motta leveransen debiterar vi kostnaderna. De består av normalpriset för det ursprungliga valda leveranssättet dvs. leveranskostnaderna för det returnerade paketet och behandlingsavgiften på 10 euro.

Om kunden returnerar alla varor i beställningen återbetalar vi även leveranskostnaderna. Om det ursprungliga totala beloppet har berättigat till en rabatt på leveranskostnaderna men efter returneringen understiger beloppet som berättigar till rabatten lägger vi till leveranskostnaderna i beställningspriset efter det ursprungliga leveranssättet och minskar det belopp som ska återbetalas med leveranskostnaderna.

Om varan är defekt eller har skadats under leveransen ska beställaren informera Varuste.nets kundtjänst om det genast efter att ha upptäckt felet. Varuste.net försöker ersätta den defekta varan med en ny vara men om det inte är möjligt återbetalar Varuste.net det betalda beloppet, dvs. priset på varan och leveranskostnaderna. Beloppet återbetalas genast efter att felet har bekräftats.

Dataskydd Aalto Group Oy / Metsästyskeskus respekterar beställarens integritet.

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus inte säljer, delar eller hyr ut beställarens uppgifter till tredje parter. Informationer hanteras bara inom Aalto Group Oy / Metsästyskeskus , utom i fall då tredje parter utför olika uppgifter i anslutning till beställningar, t.ex. betalningar och sändningar. I dessa fal lämnar Aalto Group Oy / Metsästyskeskus endast informationer som är nödvändiga till dem.
Aalto Group Oy / Metsästyskeskus behåller sig rätten att lämna beställarens personuppgifter osv till myndigheter när det gäller lagöverträdelse.

Beställarens namn, kontaktuppgifter och andra personuppgifter lagras i Aalto Group Oy / Metsästyskeskus s kundregister.

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus kan använda beställarens uppgifter för marknadsföring. Beställaren har rätt att förbjuda marknadsföringen när som helst.

Ändringar av villkor

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus behåller sig rätten att ändra webbutiken samt dess beställnings- och leveransvillkor när som helst. Om villkoren ändras, kommer Aalto Group Oy / Metsästyskeskus informera om det på webbutikens huvudsida. De modifierade villkoren gäller bara de beställningar som har gjorts efter att vi informerade om ändringarna på huvudsidan.

Force Majeure Aalto Group Oy / Metsästyskeskus är inte ansvarig för försenad prestation eller skador orsakade av omständighet utanför Aalto Group Oy / Metsästyskeskus s rimliga kontroll. Exempel på omständighet är strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, myndighetsåtgärd, lagstiftning och naturkatastrof.

Ansvar

Aalto Group Oy / Metsästyskeskus är inte ansvarig för indirekta skador om de inte är orsakade av uppsåtlig överträdelse eller grov oaktsamhet.

Tillämplig lag och eventuella tvister

Dessa villkor har fastställs i enlighet med den finska lagstiftningen. Om tvister mellan säljaren och köparen inte kan lösas genom samråd mellan parterna, lösas dem vid domstolen på säljarens hemort. Konsumenten kan hänskjuta tvisten till Konsumenttvistenämnden (http://www.kuluttajariita.fi/sv/). Innan det måste konsumenten kontakta magistraternas konsumentrådgivning (https://www.kkv.fi/sv/konsumentradgivning/).